tryck_arg_hundDen senaste veckan så har en hund i närområdet stört min kvällsro med sitt maniska skällande. Jag vet inte vad den skäller på och jag förstår inte varför den inte ger upp. Varenda kväll under en veckas tid har jag nu hört den där hunden… Nu har jag börjat ledsna på den där hunden och bestämde mig för att kolla upp om det fanns lagstöd för mig att gå ut och ja, jag vet inte… kastrera den där hunden.

TYVÄRR hittade jag icket något sådant. Hrmph. Det enda jag hittade var detta i Lag (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter:

1§ Hundar och katter skall hållas under sådan tillsyn och
skötas på ett sådant sätt som med hänsyn till deras natur och
övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar
skador eller avsevärda olägenheter.

11§ För att hindra att en hund orsakar skada eller avsevärd
olägenhet
får polismyndigheten, om inte andra, mindre
ingripande åtgärder anses tillräckliga, besluta att den skall
omhändertas.

Att ringa polisen känns lite överdrivet och att själv gå ut och försöka få den där hunden att lyssna på mig känns ju inte heller så jäkla lockande. Hade det rört sig om en chihuahua hade jag kanske gjort något, men min magkänsla säger mig att det inte är ofta man använder den rasen som vakthund… Jag får helt enkelt bida min tid, vänta ut den där hunden och hoppas på att den en dag inser att det inte alltid handlar om vem som skriker högst.

