Kent är ett band som ligger mig väldigt varmt om hjärtat. Den 14:e mars är det jag som går och ser bandet på Malmö Arena, det blir den fjärde gången som jag ser dem live. Många gillar att överanalysera Kent’s låttexter och hävda att de är såååå djupa medan jag väljer att härmed utnämna de till kvalificerade ordbajsare. Vissa texter säger faktiskt något, medans andra låtar är just rent och skärt ordbajs. Ett klassiskt exempel som jag brukar dra är ur låten MAX 500 och det lyder som så här:

Månen hänger lågt
över allt du tror du såg
Under trasigt moln
går ett Yeti-spår

Det är klart man skulle kunna sönderanalysera dessa rader och på något lustigt sätt komma fram till en tolkning av vad de vill ha sagt. Men ibland är det så enkelt som att det rimmar.  Vissa låtar är riktigt bra bara för att de svänger, för att det är bra musik och då är ofta texten det sekundära. Sen finns det självklart låtar som de har skrivit som säger någonting – där de försöker nå ut med ett budskap. Jag tycker ofta att misstaget som många gör är att försöka tolka allting – istället för att bara lyssna och njuta.

Just nu har jag dille på deras senaste singel ”Töntarna” – en riktigt bra låt som växer med tiden. Till en början avskydde jag låten, men efter ett par omlyssningar så har den fastnat allt mer och mer. Lyssna själva, lyssna på musiken och lyssna på sången men inte nödvändigtvis på texten och säg sen gärna vad ni tycker. Vad är det ni gillar/ogillar med Kent?

 

