07-11-08_1Att vaccinera sig eller att inte göra det känns som att det är årets snackis. Tänk om vaccinet är farligt? Tänk om jag blir smittad av grisasjukan? Är jag i en riskgrupp? Borde jag oroa mig? Om det nu bara är en vanlig influensa, varför dör unga och friska människor i den?

Jag har länge sagt att jag inte tänker vaccinera mig. Att jag tror att media har blåst upp det hela något så otroligt och att den här svininfluensan inte är farligare än någon annan influensa. Jag är fortfarande inte överdrivet orolig för den här influensan men jag har ändå ”bytt sida” och bestämt mig för att vaccinera mig. Varför, varför, varför undrar ni nu. Jo, det är så enkelt som att jag ska åka till Thailand i början på december och jag vill inte riskera att bli sjuk innan jag åker iväg, så enkelt är det. Nu är bara problemet det att jag i oktober tog min första spruta Twinrix (Hepatit A och B) och förra torsdagen tog jag den andra sprutan. Idag var jag kallad till att bli vaccinerad mot svininfluensan… Är jag det? Icket. För när du har tagit ett vaccin så måste du vänta i minst två veckor innan du kan ta en annan form av vaccin och därav missade jag idag min chans för att vaccinera mig. Jag ska ringa till vaccinationscentralen (eller vad det nu kallas) i nästa vecka och höra om jag får komma och vaccinera mig i nästa vecka – vilket kanske för många låter som en självklarhet men som inte är det. Jag kanske får vaccinera mig, jag kanske inte får det.

Vad man bör veta innan man springer iväg i hysteri och vaccinerar sig är att ”toppen” är på ingång, att vaccinet ”bara” skyddar till 90% och att du inte är skyddad av vaccinet förrän några veckor efter att du har tagit sprutan, du blir alltså inte skyddad mot influensan i samma stund som vaccinet är i din kropp. Det innebär att om jag får vaccinera mig så är jag inte skyddad förrän någon gång mitt under svininfluensatoppen. Jag skulle alltså kunna ta vaccinet och lik förbannat bli smittad av influensan. Får jag inte ta sprutan i nästa vecka så låter jag bli.

Uppdatering 11/11-09
Läs mer:
Aftonbladet förutspår hur många som kommer dö av influensan och för att lätta upp stämningen så kan ni läsa om katten som hade svininfluensa. Inte för att det är kul att en katt har varit smittad, mer för att det är lite udda, en nyhet som sticker ut i hela det här mediakaoset kring svininfluensan.

