I Aftonbladet idag kan vi läsa om Laholms kommun som har köpt in ”tanke-hattar” för 18000kr. I en period då resterande av kommunens verksamhet går i sparandets tecken så köper de in hattar för 18000kr vilket är en fullt rimlig kostnad enligt kommunchefen. De har köpt in 60st hattar i olika färger, färger som ska spegla olika synsätt på problemen man inom kommunen arbetar med. Vad vet jag, arbetsmetoden kanske är en bra och fungerande metod. Intet ont om den, men det som jag rasar lite över är att man väljer att lägga 18000kr på hattar istället för någonting viktigare. Jag känner inte ens ett behov av att ge något exempel för det känns som att ALLT annat är viktigare att prioritera framför 60st hattar.

Kritiker menar att hattarna är dyra. Funkar det med billigare hattar?
– Vi har använt ett lokalt företag som sytt upp hattarna och det har sina anledningar. Jag vill kunna tvätta dem.

Så det som sägs är alltså att billiga hattar inte går att tvätta? Eller?
Det var bland det dummaste jag hört.  Jag slår vad om att Laholms kommuninvånare är överlyckliga över hur skattepengarna de har betalat in spenderas. Det måste kännas otroligt bra som boende i Laholms kommun och veta att ens pengar har gått till att köpa in hattar… för 18000kr.

——————————————————————————————————————————————————————————————-

För övrigt blir jag skrämd av Vellinge-bornas hatiska inställning till de ensamkommande flyktingbarnen som behöver någonstans att bo. Jag blir skrämd över att man gör så stor skillnad på ”våra” barn och de andra barnen. Det är barn, som behöver stöd och hjälp. Det de inte behöver är en kommun som så tydligt uttalar sitt förakt emot dem. Nej. Skäms!
Läs mer i Christers blogg och på Aftonbladet.

