Den här terminen läser jag kursen ”Juridik i socialt arbete”, det är en kurs som är indelad i tre stycken delkurser med diverse inriktningar. I fredags skrev jag tenta på den andra delkursen och imorgon börjar den tredje och sista delkursen i juridik. Man kan inte säga annat än att den här terminen helt klart går under mottot ”Fullt ös medvetslös”. Jag kan inte påstå att jag känner mig särskilt laddad för ytterligare en delkurs. Särskilt inte med min stundande resa i åtanke som tyvärr ställer till det lite för mig. Att jag missar en tenta gör inte så där avsevärt mycket, det finns alltid omtenta-tillfällen att skriva den på istället. Det som däremot ställer till det för mig är att jag åker bort den 12:e december, och inte förrän den 17:e december lämnas det ut information om de två obligatoriska arbetena som ska genomföras i den här kursen.

Imorgon är det introduktion så då ska jag passa på att prata med läraren och hoppas på att hon kan hjälpa mig att lösa det här på bästa sätt. Mitt worst case scenario är att hon säger att jag får göra arbetena tillsammans med de som studerar juridik nästa termin. Det innebär alltså att jag skulle behöva vänta tills någon gång i maj med att få juridik-kursen helt avklarad. Som ni förstår är det inte ett önskbart scenario. Så imorgon är det jag som klistrar på den snälla looken och pratar med läraren. Måtte hon vara snäll och hjälpsam! Annars blir jag galet ledsam.

Veckans schema ser iaf ut så här för er som är intresserade:
Måndag: 13.45-15.00 Introduktion
Tisdag: 08.30-12.00 Offentlighet- och sekretesslag
Onsdag: 08.30-12.00 Offentlighet- och sekretesslag
Torsdag: 08.15-10.00 Seminarium
Fredag: 10.15-15.00 Socialförsäkring

Som ni ser ska jag vara i skolan varje dag den här veckan. Visserligen inte särskilt långa pass. Men det gör mig egentligen bara mer irriterad, varför slår man inte ihop tisdagen och onsdagen exempelvis? Kör en heldag med föreläsningar om offenlighet- och sekretesslagen? Ibland funderar man ju seriöst över hur de tänker när de schemalägger undervisningen. De tänker garanterat inte som oss studenter iaf… Det är ett som är säkert.

