I år är det val igen. Som de flesta opinionsundersökningarna visar så finns det en viss RISK (INTE chans) att Sverige Demokraterna kommer in i riksdagen. Något som för mig är skrämmande. Sjukt skrämmande. Vad det beror på? Antagligen ett stort missnöje bland våra svenska medborgare över hur integrationspolitiken sköts här i landet. Nej, jag tycker inte att man ska utvisa folk eller stänga gränserna för flyktingar eller invandrare. Men däremot måste vi bli bättre på att ta hand om de som kommer hit, vi måste bli bättre på att hjälpa dem att integreras in i det svenska samhället så att de kan klara sig själva och leva ett anständigt liv utan att behöva vara beroende av ekonomiskt bistånd. Vi måste vara bättre på att ta tillvara på den kompetens som invandrarna har – hur många utbildade läkare m.m. har inte vi idag som kör taxi i Sverige? Va? Hur sjukt är inte det? En utbildning är en utbildning, har man utbildat sig till läkare så borde man anses vara en läkare, oavsett vilket land man än befinner sig i. Snacka om att slösa bort resurser.

Det jag blir ledsen över i den här frågan är att en av alla dessa fjortisbloggare går ut med att hon ska agera frontperson för Sverige Demokraterna, hon säger sig förespråka deras politik och deras åsikter. En liten tjej med stor trut skriker ut i sin blogg med för många läsare att invandrare borde anpassa sig och att om man bor i Sverige ska man automatiskt kalla sig för svensk, annars kan man dra. Vad är det som är så bra med att vara svensk? Vad spelar det för roll om man säger att man är libanes, irakier eller finsk? Att bo och leva i Sverige betyder inte att man ÄR svensk. Som att det skulle finnas någon viss definition av vad en svensk är? Att den här fjortisbloggaren har en massa unga lättpåverkade tjejer till läsare av sin blogg skrämmer mig ännu mer. Ska den här bruden skapa någon form av skrämmande trend där resten av Sveriges fjortisar bestämmer sig för att det är coolt att rösta på SD bara för att Paow gör det? Nej, varför lyssna på en 16-årig brud som har gått ut grundskolan och på fullaste allvar tycker att det räcker där då hon anser sig färdiglärd. Det jag tycker är spännande med livet är att man ALDRIG slutar lära sig… Men Paow hon kan allt redan. Bravo! Hrmph!

Jag påstår inte att det bara är guld och gröna skogar med invandring – men jag ser möjligheterna till att förbättra situationen för så många istället för att bestämma mig för att alla invandrare (utlandsfödda) är idioter och borde utvisas. Jag skiter i vilken hudfärg eller hårfärg någon har – vi är alla människor, and that’s it. Människor med olika erfarenheter. Varför kategorisera? Varför bry sig? Jag är människa, och min granne Avdo är även han en människa. En människa som är värd respekt precis lika mycket som du och jag är. Oavsett hemland, ursprung eller religion.

