Vellinge kommun och Hököpinge-borna fortsätter med att skrämma mig. Jag blir mörkrädd. Det är sådana fruktansvärda fördomar att jag blir förskräckt. Det är klart att vi alla har fördomar – att säga någonting annat skulle vara att ljuga. Igår skulle barnen ha anlänt till hemmet i Vellinge kommun, men hotbilden var för stor så ankomsten sköts upp till idag. Vad har dessa barn gjort för fel? Vad har de gjort för att förtjäna den här behandlingen? Är det inte nog med att de har flytt från krig och förföljelse, ska vi fortsätta förfölja dem i landet där det är tänkt att de ska få en fristad – är det verkligen rätt? Nej!

Jag läser i Sydsvenskan och vill bara skrika rakt ut, slå sönder några tallrikar, vad som helst som får folket att förstå. Förstå att det de håller på med är hemskt. Att redan innan dessa ensamkommande flyktingbarn har anlänt svartmåla dem. Det här är människor, av kött och blod, under 18 år som har varit med om hemska saker i sina liv. Hemska saker som folket i Vellinge kommun inte ens kan drömma om där de sitter skyddade i sina villor. Och så har de mage att på förhand döma dessa personer. Säga rakt ut att de inte är välkomna, att de kommer förstöra i deras lilla kommun, att de är brottslingar. För att citera en dam som Sydsvenskan har pratat med: ”Mina barn går i närheten på dagis och det känns inte bra att nästan vuxna unga killar ska bo så nära, säger hon” Jag är nyfiken över vad hon tror kommer att hända och vad det är för skillnad på att ha unga svenska män eller unga utländska män boende i närheten av dagiset? Och om det hade varit tjejer hade  det varit okej? För alla tjejer oavsett härkomst är änglar och detsamma gäller för svenska killar, eller?

Jag är så fruktansvärt upprörd och arg just nu – om jag inte slutar skriva på studs så kommer det här inlägget sluta med en massa svordomar. Men läs själva vad som står i tidningarna. Det är skrämmande. Jag vet att inte alla boende i Vellinge-kommun står för det som sägs, man ska inte dra alla över en kam, och jag riktar inte kritiken mot Vellinge i allmänhet utan mot de som har yttrat dessa dumheter!